تحقیق فلسفه نماز جماعت

دسته بندي : علوم انسانی » معارف اسلامی
مشخصات فایل :
موضوع : فلسفه نماز جماعت،
قالبندی : Word
تعداد صفحات : 42


بخشی از متن تحقیق :

اولين و بهترين نشان فضليت نماز جماعت اين است كه خداي تعالي، در سه موضع از قرآن صريحا آن امر فرموده است:
1- در سوره بقره فرمود:
يا بني اسرائل !… و امنوا بماانزلت .. و اركعوا مع الراكعين
(اي پسران اسرائيل !.. به آنچه فرو فرستاديم ايمان آوريد.. و با ركوع كنندگان ركوع كنيد)
اين آيات كريمه يهود را به قبول قرآن و اجراي برنامه هاي آن مي خواند و اشاره مي كند به اين كه از مهمترين برنامه هاي اسلام خواندن نماز در صورت گروهي دسته جمعي است ونماز جماعت جزء ضمن اسلام است نه امري زايد وحاشيه اي .گفته اند استفاده از كلمات «ركوع و» و«راكعين» بر جاي «صلوه » و «مصلين» بدان سبب است كه ركوع، در نماز يهود نبوده است واز ويژگي نماز مسلمانان است وفهم اين معني است كه يهود در صورت قبول قرآن بايد به آيين مسلماني در كنار ديگر نمازگزاران مسلمان به جماعت بگذارند. هم چنين استفاده از كلمه ي «ركوع» ما را به اين حقيقت رهبري مي كند كه ملاك رسيدن به جماعت، «ركوع» بسته است و اگر كسي نتوانند خود را در ركوع به امام برساند آن ركعت از نماز جماعت را از دست مي دهد واز فضيلت آن محروم ماند.(216)
از امام باقر (ع) پرسيدند:آيا نماز جماعت، واجب است؟ فرمود(220): «نماز،واجب است اما گردهمايي در نمازها، واجب شده نيست، ليكن سنت ا ست و كسي كه نماز جماعت را بدون بماند ويا بيماري و يا از روي بي ميلي نسبت به آن وگروه مومنان رها سازد، نمازش پذيرفته نمي شود.شيخ عطار چنين پند مي دهد:(221)
تو گه درجمع باشي ،جمع گردي تو باشي شمع او راشمع گردي
ميان خلق باش و با خدا باش چو جان با تن نشين وزتن چرا باش
مكن ترك جماعت وان جمعه بدي شواز ريا و ذوق سمعه
برون مي رو ولي از خلق مگريز
به صورت با كسي اندر مياميز
از زريق از امام صادق(ع) روايت شده است : به امير مومنان خبر رسيدكه مردمي در نماز جماعت حاضر نمي شوند. آن حضرت سخنراني كردند و فرمودند:(گروهي هستند كه در مساجد ما با ما حاضر نمي شوند! پس با ما نخورند نياشامند رايزني و وصلت نكنند واز غنائم ما چيزي نگيرند يا اين كه با ما در نماز جماعت ما حاضر شوند.) و مسلمانان از خوردن نوشيدن و وصلت كردن با آنان خودداري كردند تا در نماز جماعت حاضر شدند.(222)
همچنين از زريق روايت شده است كه گفت: از امام صادق(ع) شنيدم كه فرمود:(نماز مرد ك در منزلش به جماعت خواند برابر با بيست و چهار نماز است. نمازي كه در مسجد به جماعت خواند برابر با چهل وهشت نماز است و يك ركعت نماز كه در مسجد الحرام خوانده شود برابر با هزارركعت است كه در مساجد ديگر خوانند. نمازي كه در مسجد به تنهايي خوانده شود برابر با بيست وچهار نماز است و نمازي كه در منزلت به تنهايي بخواني غبار پراكنده در فضاست كه چيزي از آن به سوي خدا بالا نمي رود كه كسي كه به منظور روي تابيدن از مسجد در خانه اش به جماعت نماز خواند نماز وي وكساني كه با اونماز گزارند.

نماز ووقف
فكر و فرهنگ نماز مساله اي مسجد سازي موقوفات هنر معماري و تعاون مردمي در بناي مسجد اتفاق و ايثار مال وجان در تاسيس آنرا در جامعه به وجود مي آورد.صدها هزار قطعه زمين و مغازه و مزرعه در طول تاريخ وقف مساجد شده كه اين خود يك صدقه دائمي و يك حركت الهي و خدمت اجتماعي است كه در شعاع نماز و مسجد نصيب مردم مي شود. به علاوه وقف در تعديل ثروت نقش مهمي دارد وقف چراغي است كه انسان براي فرداي خويش مي فرستد، وقف نشانه ي تداوم مالكيت انسان بعد از مرگ است وقف نشانه ي عشق به مكتب و مردم است ...




دسته بندی: علوم انسانی » معارف اسلامی

تعداد مشاهده: 2247 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.zip

فرمت فایل اصلی: word

تعداد صفحات: 42

حجم فایل:25 کیلوبایت

 قیمت: 30,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب Word و در 42 صفحه، قابل ویرایش.