شناخت خدا، بالاتر و برترين شناخت هاست؛ اساسي است كه تمام زندگي معنوي انسان بر پايه ي آن استوار مي باشد.مسايلي چون: شناخت پيامبران و نياز به رسالت آنها و خصوصياتي مثل: عصمت، معجزه، ولايت، كرامت، وظايف و مسؤوليتها و كتابهاي آسماني، همه و همه از آن اصل اساسي؛ يعني شناخت خدا سرچشمه مي گيرند.شناخت عالم غيبي مثل: فرشتگان، پري و روح و شناسايي مسير زندگي دنيايي و مسايل مربوط به عالم برزخ و قيامت از قبيل: زنده شدن مردگان، پاداش و كيفر، بهشت و دوزخ و حساب و كتاب همه از فروع خداشناسي اند.
وسيله ي شناختوسايل خدا شناسي دو نوع است.- انديشيدن و تدبر در آفريده هاي خدا (ج)- آگاهي به اسماء و صفات الهي.انسان از يك طرف به وسيله عقل و از طرف ديگر به وسيله شناخت اسماء و صفات الهي، مي تواند پروردگارش را بشناسد و به سوي او هدايت يابد.
خدا شناسي از راه عقلهر عضوي از اعضاي بدن، وظيفه اي دارد و وظيفه ي عقل هم انديشيدن و تدبر است. و هر گاه عقل از انديشيدن و تفكر باز ايستد و وظايف خود را انجام ندهد؛ طراوت و شادابي از زندگي رخت بر مي بندد و جامعه دچار ركود، فنا و سكوتي مرگبار مي شود؛ در حالي كه اسلام از عقل مي خواهد تا خود را از اسارت، قيد و بند و غفلت زدگي، نجات دهد و از وظيفه اصلي خود، تدبر و انديشيدن، شانه خالي نكند و اين را عبادت واقعي مي داند.(قل انظرُوا ماذا في السموات والارض) _(يونس:101)"بگو: بنگريد در آسمانها و زمين چه چيزهايي است؟!"(قُلْ اِنّما اَعِظُكُم بواحدةٍ اَنْ تقوموا لله مثنى و فُرادى ثمَّ تتفكُّروا) _(سبأ: 46)."بگو: من شما را تنها يك نصيحت مي كنم و آن اين است خالصانه براي خدا، دو نفر دو نفر، و يا يك نفر يك نفر، برخيزيد. سپس بيندشيد".كساني كه نعمت عقل را انكار مكنند و به گونه مناسب آن را بكار نمي گيرند و از آيايات و نشانه هاي خداوند غفلت مي ورزند؛ انسانهايي خوار و بي ارزش اند و خداوند آنها را مورد سرزنش قرار داده و مي فرمايد:(و كاّين من آيةٍ في السمواتِ والارضِ يمرّون عليها و هم عنها معرضون) _ (يوسف:105)"وچه بسيار دلايل و نشانه هايي در آسمانها و زمين وجود دارد كه آنان از كنارشان مي گذرند و از پذيرش آنها رو مي گردانند".(وما تأتيهم من آيةٍ من آياتِ ربّهم اِلاّ كانوا عنها معرضين) _(يس:46)"هيچ آيه اي از آيات پروردگار شان براي آنان نمي آيد مگر اينكه از آن روي گردان مي شوند".عاطل و باطل كردن عقل از وظيفه ي اصلي خود، موجب سقوط انسان به مرتبه ي حيوانيت مي شود و اين همان مطلبي است كه گذشتگان با گسترش فعاليت عقلي خود به حقايقي در آفاق و انفس پي مي بردند.خداوند (ج) مي فرمايد:(ولقد ذرأْنا لِجَهنَّمَ كثيراً مِن الجنِّ والانسِ لهم قُلُوبٌ لا يفقهون بها و لهم آذانٌ لا يسمعون بها و لهم اَعينٌ لا يُبصرون بها اُولئِك كالأَنعام بل هم اَضلُّ اُولئك هم الغافلون) _(الاعراف:179)"ما بسياري از جنيان و آدميان را آفريده و پراكنده كرده ايم كه عاقبت آنان دوزخ و اقامت در آن است آنان دلهاي دارند كه بدانها نمي فهمند و چشمهايي دارند كه بدانها نمي بينند و گوشهايي دارند كه بدانها نمي شنوند. اينان همسان چهار پايانند و بلكه سر گشته ترند. اينان واقعاً (از صلاح دنيا و آخرت خود) بي خبرند".
تقليد كور كورانه، حجاب عقل استتقليد كور كورانه مانع آزادي عقل و انديشه مي شود، بر اين اساس خداوند از كساني كه در پي تحقيق و بررسي حقايق اند و پس از كنكاش و جستجوي كامل، بهترين ها را انتخاب مي كنند، تمجيد و تعريف مي كند ...
تعداد مشاهده: 2259 مشاهده
فرمت فایل دانلودی:.zip
فرمت فایل اصلی: word
تعداد صفحات: 107
حجم فایل:137 کیلوبایت