تحقیق تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر

دسته بندي : علوم انسانی » جامعه شناسی
توضیحات:
دانلود تحقیق با موضوع تزکیه اخلاقی، تهذیب، ذکات، جهاد اکبر، تطهیر،
در قالب word و در 48 صفحه، قابل ویرایش.


بخشی از متن:
- تعریف تزکیه
- معنای لغوی تزکیه
تزکیه از ماده "زکو" است ودر لغت آن را به معنای اصلاح دانسته‌اند.  معنای نمو و رشد نیز برای آن ذکر شده است.  اما از این لحاظ که این ماده در معنای مصطلح خود بیشتر به کار رفته است، متاخرین از لغت‌دانان معنای لغوی آن را نزدیک به معنای اصطلاحی آن گرفته‌اند و برخی لغت‌دانان آن را تطهیر نفس از اخلاق ذمیمه معنا کرده‌اند.  در کل می‌توان گفت: تزکیه در لغت به معنای پاک گردانیدن و به صلاح آمدن و رشد یافتن نفس و مال و کشت و زرع و همچنین به معنای ستودن نفس و خودستایی و به ناز زیستن در فراوانی است.  
««تزكیه» واژه‌اى عربى است و در زبان فارسى، لفظ واحدى كه دقیقاً معناى آن را برساند و معادل آن باشد، سراغ نداریم. براى بیان معناى دقیق آن در فارسى باید چند واژه را كنار هم بگذاریم. مفاهیمى از قبیل: شكوفایى استعدادها، بالندگى، و رشد و كمال یافتن، در معناى «تزكیه» مندرج است. قرآن این مفهوم را در مقابل «تدسیه» به كار برده است؛ آن جا كه می‌فرماید: «قَدْ أَفْلَحَ مَنْ زَكّاها. وَ قَدْ خابَ مَنْ دَسّاها.» »  
«مورد اصلى استعمال این كلمه در پرورش درخت است؛ زمانى كه باغبانى به درخت رسیدگى مى‌كند، آن را هرس نموده، آب و خاك و نور مناسب آن را تأمین مى‌كند تا درخت رشد كرده و به ثمر برسد. در این كارِ باغبان، هم جهت اثباتى هست و هم جهت سلبى. براى رشد درخت، از یك سو دادن آب و كود و فراهم كردن نور و حرارت كافى لازم است و از سوى دیگر، قطع شاخه‌هاى اضافه و هرس كردن آن نیز ضرورى است. علاوه بر كارهاى ایجابى و اثباتى، حذف زواید و برطرف كردن آلودگى‌ها نیز در شادابى و بارورى هرچه بهتر و بیشتر درخت تأثیر دارد.»
و . . .


فهرست مطالب:
- تعریف تزکیه
- معنای لغوی تزکیه
-  واژه‌های مرتبط با تزکیه
- معنای اصطلاحی
- تزکیه در قرآن
- تزکیه در عرفان
- مبانی تزکیه اخلاقی
- شرایط تزكیه
- امكان «خودتزكیه گى»
- اهداف وفلسفه تزکیه
و . . .
رفرنس درون متنی دارد
منابع دارد
دسته بندی: علوم انسانی » جامعه شناسی

تعداد مشاهده: 2531 مشاهده

فرمت فایل دانلودی:.docx

فرمت فایل اصلی: doc

تعداد صفحات: 48

حجم فایل:187 کیلوبایت

 قیمت: 50,000 تومان
پس از پرداخت، لینک دانلود فایل برای شما نشان داده می شود.   پرداخت و دریافت فایل
  • محتوای فایل دانلودی:
    در قالب word و در 48 صفحه، قابل ویرایش.